Actueel



[02-12-2014]

Succesvolle studiereis naar Aalborg

Woensdag 26 november zijn we in de ochtendvroegte met 14 personen vanaf Schiphol afgereisd naar het Deense Aalborg. We hebben daar twee dagen lang alles kunnen zien en horen over de wijze waarop de Denen het doelgroepenvervoer in een regie-centrale organiseren. De trip naar Aalborg heeft voor iedereen ontzettend veel nieuwe kennis, inzichten, contacten en gezelligheid opgeleverd. Een geslaagde trip dus!

[02-07-2014]

Studiereis regiecentrales in Aalborg!

Een inspirerende studiereis voor OV en doelgroepenvervoer over regiecentrales in Aalborg, Denemarken!

[23-06-2014]

Persbericht: Jeroen Bastiaanssen winnaar SER-Scriptieprijs 2014

Jeroen Bastiaanssen winnaar SER-Scriptieprijs 2014

[28-04-2014]

Besparen op kosten cliëntenvervoer: zo pak je dat aan!

De kosten van het vervoer van cliënten kunnen voor zorginstellingen flink oplopen. Alle reden dus om hier kritisch naar te kijken. De mogelijkheden om besparingen te realiseren, liggen zowel in de organisatie zelf als daarbuiten. Wie slim doet, kan tot 30% besparen. Hoe pak je dat aan?

[17-04-2014]

Gaat u mee naar Monterey – U.S.A.?

Voor de internationale conferentie vraagafhankelijk vervoer organiseren we een gezamenlijke deelname. Dit initiatief is genomen door CROW KpVV en Mobycon/Forseti.

[14-04-2014]

Jeroen Bastiaanssen genomineerd voor de SER Scriptieprijs 2014

De Sociaal Economische Raad (SER) reikt om de twee jaar een prijs uit voor de beste masterscriptie in het wetenschappelijk onderwijs, welke moet gaan over een sociaal-economisch onderwerp. Dit jaar is Jeroen, junior adviseur doelgroepenvervoer bij Forseti en junior onderzoeker bij de Leerstoel Planologie van de Radboud Universiteit Nijmegen, één van de drie genomineerden.

[10-04-2014]

Van onderzoek naar visie en uitwerking van efficiënter doelgroep

Forseti voert voor veel regio’s onderzoeken uit gericht op een efficiëntere organisatie van het doelgroepenvervoer. Wij helpen regio’s na deze onderzoeken ook verder bij het zetten van concrete vervolgstappen, zoals het organiseren van bijeenkomsten, inzichtelijk maken van vervoerkundige binding, verkennen van alternatieve regiemodellen, het uitwerken van visiedocumenten, het voorbereiden van nieuwe aanbestedingen, het opstellen van samenwerkingsovereenkomsten en het leveren van een procesbegeleider.

[10-04-2014]

Forse kostenbesparingen op AWBZ-vervoer van Pieter van Foreest

Door bezuinigingen op het AWBZ-vervoer zijn de vervoerskosten momenteel een essentieel onderdeel in de vraag of een cliënt zorg kan blijven afnemen bij de gewenste zorgaanbieder. Veel zorgaanbieders zoeken naar besparingsmogelijkheden in het vervoer door het inzetten van efficiencymaatregelen, het anders organiseren van zorg en slimme inkoop. De praktijk wijst inmiddels uit dat er zeker grote besparingsmogelijkheden zijn! Forseti heeft onlangs het vervoer voor zorginstellingen van Pieter van Foreest in de regio Haaglanden opnieuw ingericht in samenwerking met FGB Facility Group.. Door efficiencymaatregelen, het slim inkopen en stuctureel beheer realiseert Pieter van Foreest een besparing van maar liefst 35%.

[10-04-2014]

Studiereis Scandinavië

Forseti is samen met Mobycon bezig met de voorbereidingen van een studiereis naar Scandinavië. Daar heeft men al jarenlang ervaring met het bundelen van vervoervormen in één systeem. Deze reis van drie dagen is interessant voor iedereen die zich bezighoudt met doelgroepenvervoer.

[10-04-2014]

OV-mobiliteitsscan geeft inzicht in besparingspotentie

De OV-mobiliteitsscan geeft inzicht in de aanwezigheid van regulier openbaar vervoer op relaties waar reizigers nu met het doelgroepenvervoer reizen en dus in de OV-potentie van uw doelgroep. Het unieke aan deze scan is dat de ritdata worden geconfronteerd met data van OV-reisinformatie.


[10-04-2014]

Quickscan kostenbesparingen Wmo-vervoer / Regiotaxi

Het Wmo-vervoer is voor veel gemeenten een dure voorziening. Forseti kan u helpen de kosten voor het Wmo-vervoer te beperken. Deze quickscan richt zich op de onderdelen toegang, gebruik, systeemkenmerken, onbedoeld gebruik en alternatieven. Wij brengen de sturingsmogelijkheden voor gemeenten in kaart, geven concrete adviezen en geven een indicatie van de mogelijke besparingen op uw vervoer.

[10-04-2014]

Inkoopstrategie AWBZ-vervoer

Een belangrijke vraag is hoe gemeenten het huidige AWBZ-vervoer gaan inkopen. Dit is in veel regio’s nog niet concreet. Op hoofdlijnen bestaat een keuze tussen het onderbrengen van vervoer bij zorgaanbieders en het zelf voeren van regie hierop. Forseti kan u helpen bij het opstellen van een concrete inkoopstrategie voor dit vervoer.

[17-02-2014]

Bent u klaar voor de transities Jeugdzorg en AWBZ?

Veel is hieromtrent nog onduidelijk en zorgaanbieders werken momenteel hard aan de optimalisatie van hun processen en vervoersstromen. Wat kunt u al doen ter voorbereiding? U kunt inventariseren wat er straks aan vervoer op u afkomt. Ook kunt u uw registratie, communicatie- en controlemogelijkheden alvast dusdanig inrichten dat u vrijwel geruisloos de vervoersvormen die u kant op komen kunt inpassen en optimaliseren!

[17-02-2014]

Digitaal platform "Interactieve beleidsvorming Leerlingenvervoer

"Interactieve beleidsvorming Leerlingenvervoer, digitaal platform zorgt voor brede en actieve betrokkenheid" Hoewel gemeenten steeds vaker nieuwe technologische middelen inzetten, beperkt burgerparticipatie zich nog te vaak tot onregelmatige bijeenkomsten in kleine zalen die vooral bezocht worden door betrokkenen die het ergens niet mee eens zijn. Beleidsmedewerkers en bestuurders zitten tegenover burgers waarbij de degens worden gekruist. Maar dat kan ook anders!


archief 2013



[30-09-2013]

Evalueer en evolueer ‘regiotaxi’

OV-autoriteiten zoeken naar een goede invulling van de onderkant van hun OV-netwerk. Regiotaxi blijkt een dure en niet altijd effectieve manier om deze functie in te vullen. Vaak komt parallelliteit voor en rijdt de taxi min of meer achter de bus of trein aan. Het is een uitdaging het systeem zo in te richten dat regiotaxi alleen gebruikt wordt wanneer er geen passend OV alternatief beschikbaar is. Forseti en Mobycon kunnen u daarbij ondersteunen. Zo voeren wij een project uit voor de provincie Noord-Brabant waarin wij de huidige functionaliteiten van de regiotaxi in het OV-systeem onderzoeken en onderzoek doen naar een toekomstige invulling hiervan.

[30-09-2013]

Besparingspotentie in beeld met OV-mobiliteitscan Wmo

De financiële beheersbaarheid van het Wmo-vervoer staat flink onder druk. Enerzijds is er de wens en noodzaak voor gemeenten om te bezuinigen, maar anderzijds hebben zij te maken met een toenemend beroep op de Wmo- en regiotaxivoorziening als gevolg van een steeds meer vergrijzende bevolking.

[30-09-2013]

Regiecentrale: volop in beweging

De regiecentrale en daarmee het scheiden van regie en uitvoering van vervoer blijft de interesse wekken. Dat is gebleken uit de ontwikkelingen na de vorige e-news en de interesse die er is voor de ervaringen in de Oosterschelderegio. In onze lopende projecten rondom de toekomstige ontwikkeling van doelgroepen- en openbaar vervoer kijken diverse gemeenten en provincies met interesse naar dit concept.

[26-09-2013]

Forse besparingen mogelijk binnen het AWBZ-vervoer

Door bezuinigingen op het AWBZ-vervoer zijn de vervoerskosten momenteel een essentieel onderdeel in de vraag of een cliënt zorg kan blijven afnemen bij de gewenste zorgaanbieder. Veel zorgaanbieders zoeken naar besparingsmogelijkheden in het vervoer door het inzetten van efficiencymaatregelen, het anders organiseren van zorg en slimme inkoop. De praktijk wijst inmiddels uit dat er zeker grote besparingsmogelijkheden zijn! Forseti heeft onlangs het vervoer voor zorginstellingen van Pieter van Foreest in de regio Haaglanden opnieuw ingericht. Door efficiencymaatregelen, het slim inkopen en stuctureel beheer realiseert Pieter van Foreest een besparing van maar liefst 35%.

[26-09-2013]

Naar een slimmer en efficiënter doelgroepenvervoer

De toekomstige organisatie van het totale vervoer staat volop in de belangstelling. Door de decentralisatie van het AWBZ-vervoer naar gemeenten komen kosten en baten van doelgroepenvervoer nog meer in één hand te liggen. Tegelijk wordt er bezuinigd, wordt een groter beroep gedaan op de zelfredzaamheid en worden buslijnen gestrekt of geschrapt. Dat brengt het totale doelgroepenvervoer en openbaar vervoer op een keerpunt

[09-04-2013]

Nieuw: Transitie AWBZ naar Wmo met de Wmo-flexpool

Volgens het nieuwe regeerakkoord gaan de AWBZ-functies Begeleiding en Persoonlijke Verzorging per 1 januari 2015 over naar de Wmo onder verantwoordelijkheid van gemeenten. Idee hierachter is dat de ondersteuning van mensen het beste dicht bij de burger geregeld kan worden. Gemeenten kennen de burger beter en kunnen efficiënter werken doordat zij verbindingen in de buurt kunnen leggen. Gemeenten worden hierdoor steeds meer verantwoordelijk voor de ondersteuning van kwetsbare groepen. Dit transitieproces vraagt bij hen om extra kennis en capaciteit.

[09-04-2013]

Nieuw: OV-Training voor Wmo-consulenten

Het deelnemen van Wmo’ers in de maatschappij komt centraal te staan, waarbij het zelfstandig reizen wordt gestimuleerd. In de praktijk blijkt dat veel Wmo’ers onvoldoende op de hoogte zijn van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer (OV). Ook zien wij vaak dat Wmo-consulenten onvoldoende kennis en ervaring hebben met het OV.

[08-04-2013]

Een eigen regiecentrale: nieuwe kansen voor de toekomst

Een regiecentrale biedt een oplossing voor een duurzaam doelgroepenvervoer. Door decentralisatie van het AWBZ-vervoer komen kosten en baten van doelgroepenvervoer nog meer in één hand te liggen. Dit vraagt om slimme en innovatieve oplossingen voor de toekomst. Een oplossing is de centrale regie over het vervoer te scheiden van de uitvoering. Forseti heeft vorig jaar zeven gemeenten in de Oosterscheldregio ondersteund bij de opzet, inkoop en implementatie hiervan. Tevens hebben wij de benodigde kennis vergaard bij onze collega’s in Zweden en Denemarken.

[08-04-2013]

Wegwijs met OV voor speciaal basisonderwijs en AWBZ-cliënten

Het is het interessant om te zien of een deel van de mensen die gebruik maken van het doelgroepenvervoer zelfstandig kunnen gaan reizen als ze hiervoor worden getraind. Regio Midden-Holland heeft opdracht gegeven om een plan van aanpak te schrijven voor een methodiek van OV-educatie. Voor twee verschillende doelgroepen zijn twee pilots uitgeschreven, namelijk leerlingen uit het speciaal onderwijs en cliënten die gebruik maken van de AWBZ.

[04-04-2013]

Kostenbesparingen Regiotaxi en Wmo-vervoer

OV-autoriteiten en gemeenten verkennen in diverse regio’s de mogelijkheden om te besparen op het regiotaxivervoer. Forseti heeft voor een aantal van hen reeds de mogelijkheden op korte en lange termijn in kaart gebracht, inclusief de effecten van maatregelen.

[04-04-2013]

Besparingspotentie in beeld met OV-mobiliteitscan Wmo

De financiële beheersbaarheid van het Wmo-vervoer staat flink onder druk. Enerzijds is er de wens en noodzaak voor gemeenten om te bezuinigen, maar anderzijds hebben zij te maken met een toenemend beroep op de Wmo- en regiotaxivoorziening als gevolg van een steeds meer vergrijzende bevolking.


[28-03-2013]

Overzicht feiten en cijfers over leerlingenvervoer

Overzicht feiten en cijfers over leerlingenvervoer.

[28-03-2013]

Nieuwe discussie leerlingenvervoer

Nieuwe discussie: Voorlopig geen overheveling leerlingenvervoer naar samenwerkingsverbanden.

[05-03-2013]

Quickscan leerlingenvervoer: meer met minder

Met een quickscan onderzoekt Forseti de mogelijkheden om meer uit uw leerlingenvervoer te halen. Enerzijds door te kijken of de huidige uitgaven verlaagd kunnen worden en anderzijds door te verkennen of de zelfredzaamheid van de leerlingen vergroot kan worden door de inzet van andere vervoermiddelen. Met de deskundigheid die wij in huis hebben zijn we in staat om aan de hand van de quickscan aanbevelingen te doen.

 

 
Forseti | Hoff van Hollantlaan 6 | 5243 SR Rosmalen | t (073) 523 10 60 | info@forseti.nl | www.forseti.nl